Wednesday 18 June 2014

Imam al-Qurtubi on Q. 4:59


al-Jami' li-Ahkam al-Qur'an / al-Qurtubi
الجامع لأحكام القرآن لإمام القرطبي
(Q. 4:59): {O you who believe, obey God, and obey the Messenger and those in authority amongst you. Then if you disagree on anything, refer it to God and the Messenger, if you [truly] believe in God and the Last Day: that is best, and the better interpretation.} On this are three issues. First, because of what came in the preceding verse concerning governors, [that God] began with them and commanded them to return trusts and to rule justly amongst people, this verse starts with the governed, commanding them to obey Him (G) first of all, meaning following His commandments and avoiding His prohibitions; then, second, obeying His Messenger in what he commanded and forbade; then, third, obeying princes, agreed on by vast majority, including Abu Hurayrah, Ibn Abbas and others. Sahl ibn Abdallah al-Tustari said: “Obey the sultan in seven [matters]: minting dirhams and dinars; weights and measures; rulings; Hajj; Friday prayers; Eid prayers; and jihad.” Sahl [also] said: “If the sultan forbids a scholar from issuing fatwas, then he should not issue fatwas; and if he does issue fatwas then he is sinful, even if he be a tyrannical ruler.” Ibn Khuwayz Mandad said: “As for obeying the sultan, it is required within the scope of what is due to him, and is not required in what constitutes a sin to God.” Therefore we have said: “Obeying and assisting the rulers of our time, and holding them in honour, is not permitted: whereas it is required to join with them in battle, and to their words as rulings, the appointment of imams and regulatory authorities; and to do so in line with the Sharia. If they lead us in prayer, even though they may be corrupt in terms of sins, the prayer with them is permissible. However, if they are innovators in religion, praying behind them is not permitted except in cases of fear, in which case one should pray warily, and the prayer be repeated [in private].
{يا أيها الذين آمنوا أطيعوا الله وأطيعوا الرسول وأولي الأمر منكم، فإن تنازعتم في شيء فردوه إلى الله والرسول إن كنتم تؤمنون بالله واليوم الآخر، ذلك خير وأحسن تأويلا} فيه ثلاث مسائل. الأولى: لما تقدم إلى الولاة في الآية المتقدمة وبدأ بهم فأمر هم بأداء الأمانات وأن يحكموا بين الناس بالعدل، تقدم في هذه الآية إلى الرعية فأمر بطاعته جل وعز أولا، وهي امتثال أوامره واجتناب نواهيه، ثم بطاعة رسوله ثانيا فيما أمر به ونهى عنه، ثم بطاعة الأمراء ثالثا على قول الجمهور وأبي هريرة وابن عباس وغيرهم. قال سهل بن عبد الله التستري: أطيعوا السلطان في سبعة: ضرب الدراهم والدنانير، والمكاييل والأوزان، والأحكام والحج والجمعة والعيدين والجهاد. قال سهل: وإذا نهى السلطانُ العالمَ أن يفتي فليس له أن يفتي، فإن أفتى فهو عاصٍ وإن كان أميرا جائرا. وقال ابن خويز منداد: وأما طاعة السلطان فتجب فيما كان له فيه طاعة، ولا تجب فيما كان لله معصية، ولذلك قلنا: إن ولاة زماننا لا تجوز طاعتهم ولا معاونتهم ولا تعظيمهم ويجب الغزو معهم متى غزوا والحكم من قولهم وتولية الإمامة والحسبة، وإقامة ذلك على وجه الشريعة. وإن صلوا بنا وكانوا فسقة من جهة المعاصي جازت الصلاة معهم، وإن كانوا مبتدعة لم تجز الصلاة معهم إلا أن يخافوا فيصلي معهم تقية وتعاد الصلاة.
[ENGLISH TEXT]
[ARABIC TEXT]

No comments:

Post a Comment