|  |  | 
| 
Bada'i'
   al-Sana'i' fi Tartib al-Shara'i' / al-Kasani 
Section:
   As for an explanation of the one on whom the obligation falls, we
   say that it only falls on the one who is able to do it; whoever
   lacks the ability is not obliged to perform jihad. This is because
   jihad is exerting effort, which is to have the capacity and power
   to fight, or supporting the fight. How can the one who lacks the
   capacity exert that capacity [through] action? So the blind, the
   cripple, the chronically ill, the paralysed, the frail old man,
   the sick, the feeble, and the one who has no means of provision,
   God Most Glorified has said (Q. 24:61): {There is no accusation
   against the blind...} to the end of the verse. He Most Exalted and
   Glorified has said (Q. 9:91): {There is no accusation against the
   feeble, nor on the sick, nor on those who find no means of
   provision, if they remain true to God and His Messenger.} So long
   as they remain true to God and His Messenger, God Majestuous in
   His rank excuses those who remain back from jihad, and acquits
   them of all accusation. Nor is jihad an obligation on children and
   women, since their intention is usually not towards war. Based on
   this, the [Muslim] fighters, if a force of idolaters whom they
   cannot withstand comes upon them, and they fear lest they be
   killed, there is no harm in their retreating to a Muslim city or
   to some other army. The ruling in such cases lies with the weight
   of opinion. The best estimate is based on numbers. If the fighters
   gauge that they can resist the [enemy], then they must stand firm.
   If, however, they are fewer in number, and they gauge that they
   may be defeated, there is no harm in their retreating to the [main
   body of] Muslims in order to seek their help. And if they
   outnumber the disbelievers but, for example, one of the [Muslim]
   fighters has no weapon against disbelievers who have one weapon
   between two, or one to one, but the disbeliever is armed, then
   there is no harm in his turning back and rejoin another troop, the
   principle behind this being (Q. 8:16): {and whoever on that day
   turns his back except to re-enter the fray elsewhere, or to rejoin
   another troop, then he merits the wrath of God, and his final
   abode will be Hell, a woeful end.} God Glorious in His rank
   forbade the believers from turning their backs as a general rule
   by His Blessed and Exalted saying (Q. 8:15): {O you who believe,
   if you meet those who disbelieve marching on you, do not turn your
   backs.} and He threatened them with His Glorious and Exalted
   saying (Q. 8:16): {and whoever on that day turns his back except
   to re-enter the fray elsewhere, or to rejoin another troop, then
   he merits the wrath of God...} to the end of the verse. This is
   because the sense of the statement contains a proposition and a
   consequence, but God – blessed and exalted – knows best (Q.
   8:15-16): {O you who believe, if you meet those who disbelieve
   marching on you, do not turn your backs; * and whoever on that day
   turns his back except to re-enter the fray elsewhere, or to rejoin
   another group, then he merits the wrath of God.} Then He –
   blessed and exalted – made an exception of those who turn their
   backs for a particular purpose (Q. 8:16): {except to re-enter the
   fray elsewhere, or to rejoin another troop}. | 
بدائع
   الصنائع في ترتيب الشرائع للكاساني 
فصل:
   وأما
   بيان من يفترض عليه فنقول إنه لا يفترض
   إلا على القادر عليه فمن لا قدرة له لا
   جهاد عليه؛ لأن الجهاد بذل الجهد، وهو
   الوسع والطاقة بالقتال، أو المبالغة
   في عمل القتال، ومن لا وسع له كيف يبذل
   الوسع والعمل، فلا يفرض على الأعمى
   والأعرج، والزمن والمقعد، والشيخ الهرم،
   والمريض والضعيف، والذي لا يجد ما ينفق،
   قال الله سبحانه وتعالى {ليس
   على الأعمى حرج}
   [النور:
   61] الآية
   وقال سبحانه وتعالى عز من قائل {ليس
   على الضعفاء ولا على المرضى ولا على
   الذين لا يجدون ما ينفقون حرج إذا نصحوا
   لله ورسوله}
   [التوبة:
   91] إذا
   نصحوا لله ورسوله فقد عذر الله جل شأنه
   هؤلاء بالتخلف عن الجهاد ورفع الحرج
   عنهم. 
ولا
   جهاد على الصبي والمرأة؛ لأن بنيتهما
   لا تحتمل الحرب عادة، وعلى هذا الغزاة
   إذا جاءهم جمع من المشركين ما لا طاقة
   لهم به، وخافوهم أن يقتلوهم، فلا بأس
   لهم أن ينحازوا إلى بعض أمصار المسلمين
   أو إلى بعض جيوشهم، والحكم في هذا الباب
   لغالب الرأي، وأكبر الظن دون العدد،
   فإن غلب على ظن الغزاة أنهم يقاومونهم
   يلزمهم الثبات، وإن كانوا أقل عددا
   منهم، وإن كان غالب ظنهم أنهم يغلبون
   فلا بأس أن ينحازوا إلى المسلمين؛
   ليستعينوا بهم، وإن كانوا أكثر عددا من
   الكفرة، وكذا الواحد من الغزاة ليس معه
   سلاح مع اثنين منهم معهما سلاح، أو مع
   واحد منهم من الكفرة ومعه سلاح، لا بأس
   أن يولي دبره متحيزا إلى فئة والأصل
   فيه:
   قوله
   تبارك وتعالى {ومن
   يولهم يومئذ دبره إلا متحرفا لقتال أو
   متحيزا إلى فئة فقد باء بغضب من الله
   ومأواه جهنم وبئس المصير}
   [الأنفال:
   16] الله
   عز شأنه نهى المؤمنين عن تولية الأدبار
   عاما بقوله تبارك وتعالى {يا
   أيها الذين آمنوا إذا لقيتم الذين كفروا
   زحفا فلا تولوهم الأدبار}
   [الأنفال:
   15] وأوعد
   عليهم بقوله سبحانه وتعالى {ومن
   يولهم يومئذ دبره إلا متحرفا لقتال أو
   متحيزا إلى فئة فقد باء بغضب من الله}
   [الأنفال:
   16] الآية؛
   لأن في الكلام تقديما وتأخيرا معناه
   والله سبحانه وتعالى أعلم {يا
   أيها الذين آمنوا إذا لقيتم الذين كفروا
   زحفا فلا تولوهم الأدبار}
   [الأنفال:
   15] {ومن
   يولهم يومئذ دبره إلا متحرفا لقتال أو
   متحيزا إلى فئة فقد باء بغضب من الله}
   [الأنفال:
   16] ثم
   استثنى سبحانه وتعالى ومن يولي دبره
   لجهة مخصوصة فقال عز من قائل {إلا
   متحرفا لقتال أو متحيزا إلى فئة}
   [الأنفال:
   16] | 
| 
Any
   exception from a prohibition constitutes a permission. What is
   prohibited is a particular type of turning away, namely turning
   one's back other than to re-enter the fray or to rejoin another
   troop. So, turning away in order to re-enter or rejoin [the fray]
   is excepted from the prohibition and is not [itself] prohibited.
   Analogous to this verse is His Exalted saying (Q. 16:106):
   {Whoever denies God after his having believed, except whoever is
   coerced while his heart secure in belief; but whoever opens his
   breast to disbelief, on them shall be the wrath of God, and theirs
   shall be a great torment.} This is based on a proposition and a
   consequence as, God willing, we will mention in the chapter on
   coercion. Thus it is evident that the noble verse has not been
   abrogated. Likewise His Exalted saying (Q. 7:65): {If there are
   among you twenty men of perseverance, they may defeat two hundred}
   and His saying {and if there are among you a hundred, they may
   defeat a thousand} is not abrogated, because turning away to
   rejoin another troop is specified thereby. Therefore the two
   verses were not abrogated – and God knows best. Proof thereof is
   [found] in his (PBUH) saying to those who fled to Medina, where he
   was: “You are [among] those who retreat; and I am the troop of
   every Muslim.” He (PBUH) [thereby] informed that rejoining a
   troop [constitutes] retreating and not fleeing from the on-coming
   [enemy], and so the threat [of torment] is not linked to it. | 
والاستثناء
   من الحظر إباحة، فكان المحظور تولية
   مخصوصة، وهي أن يولي دبره غير متحرف
   لقتال، ولا متحيز إلى فئة فبقيت التولية
   إلى جهة التحرف والتحيز مستثناة من
   الحظر، فلا تكون محظورة، ونظير هذه
   الآية قوله سبحانه وتعالى {من
   كفر بالله من بعد إيمانه إلا من أكره
   وقلبه مطمئن بالإيمان ولكن من شرح بالكفر
   صدرا فعليهم غضب من الله ولهم عذاب عظيم}
   [النحل:
   106] إنه
   على التقديم والتأخير على ما نذكره في
   كتاب الإكراه إن شاء الله تعالى وبه
   تبين أن الآية الشريفة غير منسوخة، وكذا
   قوله سبحانه وتعالى {إن
   يكن منكم عشرون صابرون يغلبوا مائتين}
   [الأنفال:
   65] وقوله
   {وإن
   يكن منكم مائة يغلبوا ألفا}
   [الأنفال:
   65] ليس
   بمنسوخ؛ لأن التولية للتحيز إلى فئة خص
   فيها، فلم تكن الآيتان منسوختين، والله
   سبحانه وتعالى أعلم.
   والدليل
   عليه قوله عليه الصلاة والسلام للذين
   فروا إلى المدينة وهو فيها «أنتم
   الكرارون، أنا فئة كل مسلم»
   أخبر
   عليه الصلاة والسلام أن المتحيز إلى
   فئة كرار وليس بفرار من الزحف، فلا يلحقه
   الوعيد. | 
| 
On
   this basis, if the invaders are in a ship which catches fire, and
   they fear they may drown, they should decide according to their
   best judgement and the most likely guess. If their best judgement
   is to throw themselves into the sea to be rescued by swimming,
   then they must [find] ways to swim and so rejoin another troop.
   [However,] if the odds on burning and drowning are even, meaning
   that if they remain they will burn while if they thrown themselves
   overboard they will drown then they may choose according to Abu
   Hanifah and Abu Yusuf – may God have mercy on them – whereas
   Muhammad – may God have mercy on him – says they are not
   allowed to throw themselves into the water. | 
وعلى
   هذا إذا كانت الغزاة في سفينة فاحترقت
   السفينة وخافوا الغرق، حكموا فيه غالب
   رأيهم، وأكبر ظنهم، فإن غلب على رأيهم
   أنهم لو طرحوا أنفسهم في البحر لينجوا
   بالسباحة، وجب عليهم الطرق ليسبحوا
   فيتحيزوا إلى فئة، وإن استوى جانبا
   الحرق والغرق، بأن كان إذا قاموا حرقوا،
   وإذا طرحوا غرقوا، فلهم الخيار عند أبي
   حنيفة وأبي يوسف رحمهما الله وقال محمد
   رحمه الله:
   لا
   يجوز لهم أن يطرحوا أنفسهم في الماء. | 
| 
Reason
   [1]: He said that, if they threw themselves into the water they
   would perish, and if they stayed on board the ship they would
   perish also. However, if they throw themselves overboard they
   would perish by their own action whereas if they show patience
   they would die by the enemy's hand; moreover showing patience is
   closer to jihad, and so takes precedence. | 
وجه:
   قوله
   أنهم لو ألقوا أنفسهم في الماء لهلكوا،
   ولو أقاموا في السفينة لهلكوا أيضا،
   إلا أنهم لو طرحوا لهلكوا بفعل أنفسهم،
   ولو صبروا لهلكوا بفعل العدو، فكان
   الصبر أقرب إلى الجهاد، فكان أولى | 
| 
Reason
   [2]: Abu Hanifah and Abu Yusuf said that the odds on perishing are
   even, therefore they have the choice because perishing by drowning
   is akin to what [Muhammad] said that, if they stand firm, they
   would perish by the enemy's hand. We say that if they throw
   themselves overboard they would perish by the enemy's hand also,
   as it is the enemy who drove them to it so, in both instances,
   perishing may be attributed to the enemy. Furthermore it may be
   that perishing by drowning is easier, so they have the choice.
   [Likewise] if a Muslim is run through by a spear, there is no
   problem with his walking towards whoever ran him through among the
   disbelievers in order for him to finish him off. That is because,
   by walking towards him, he intends to exert himself, to bring
   glory to Exalted God's religion, and to exhort the believers not
   to restrain themselves in fighting God's enemies. For that reason,
   it is permissible: and Exalted God knows best. | 
وجه:
   قولهما
   أنه استوى الجانبان في الإفضاء إلى
   الهلاك، فيثبت لهم الخيار؛ لجواز أن
   يكون الهلاك بالغرق أرفق قوله لو أقاموا
   لهلكوا بفعل العدو وقلنا ولو طرحوا
   لهلكوا بفعل العدو أيضا، إذ العدو هو
   الذي ألجأهم إليه، فكان الهلاك في
   الحالين مضافا إلى فعل العدو، ثم قد
   يكون الهلاك بالغرق أسهل فيثبت لهم
   الخيار، ولو طعن مسلم برمح فلا بأس بأن
   يمشي إلى من طعنه من الكفرة حتى يجهزه؛
   لأنه يقصد بالمشي إليه بذل نفسه؛ لإعزاز
   دين الله سبحانه وتعالى وتحريض المؤمنين
   على أن لا يبخلوا بأنفسهم في قتال أعداء
   الله سبحانه وتعالى فكان جائزا والله
   سبحانه وتعالى أعلم. | 
|  |  | 
What is helpful about “The Declaration of the World Islamic Front for Jihad on Jews and Crusaders” is its reference to four famous classical scholars of Islam, Ibn Qudamah, Ibn Taymiyah, al-Qurtubi and al-Kasani. The links in this blog let readers explore what the scholars actually wrote on the Qur'an verses, hadiths and other expressions used in the text (e.g. jihad and individual obligation, faRD 'ayn), and thereby evaluate for themselves how far the fatwa may be relied on as authoritative.
Monday, 2 February 2015
Excerpt on lawfulness of perishing by one's own hand in battle, from al-Kasani's Bada'i' al-Sana'i'
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
 
No comments:
Post a Comment